fbpx

De feestdagen staan weer voor de deur, dat betekent veel lekker eten en drinken. Daar is natuurlijk op zijn tijd niks mis mee, alleen kan het wringen met je doelen. Je bent bijvoorbeeld net bezig met afvallen of het creëren van meer balans in je voedingspatroon. Het niet kunnen managen van de voedingsinname is dan vaak een probleem.

Ik heb voor jullie een vijftal tips samengesteld die de ‘schade’ aanzienlijk kunnen beperken. Hierdoor heb je meer grip op de feestdagen en hoef je je niet schuldig te voelen. De tips zijn overigens ook te gebruiken wanneer je een keer uit eten gaat, een feestje hebt of op vakantie gaat. Lees de tips goed door en bedenk hoe je ze kunt gebruiken en pas dit toe tijdens de feestdagen.

Tip 1: kies de juiste producten

Wat voor soort producten je kiest bepaalt natuurlijk de hoeveelheid calorieën die je deze dagen binnenkrijgt. Probeer verantwoorde keuzes te maken.

– Kies voor magere vlees- of vissoorten
Kies voor magere vleessoorten zoals biefstuk, kip, kalkoen, varkensfilet, rosbief etc.
Kies bij vis bijvoorbeeld voor witte vis zoals, kabeljauw, pangasius, schelvis etc.
Ga voor tonijn of voor schaaldieren zoals garnalen. Zoals je ziet, keuzes genoeg!

– Eet veel groenten
Groenten zitten boordevol essentiële voedingsstoffen en zijn laag in calorieën.
De aanwezige vezels zorgen tevens voor een verzadigd gevoel. Varieer er vooral lekker op los.

– Let op sauzen
Vooral kant-en-klare sauzen zijn meestal erg vet, zout en leveren veel calorieën. Denk hierbij aan jus, roomsaus, satésaus of saus voor vis/groente. Breng je eten op smaak door middel van kruiden en specerijen of kies een mager sausje, vaak de rode sauzen.

– Kies bewust je drinken uit
Kies een caloriearm drankje uit. Drink bijvoorbeeld water gedurende de dag, dit geeft je bij het eten tevens een sneller verzadigd gevoel. Pak je alcohol, spreek dan met jezelf af hoeveel glazen je drinkt. En bedenk voor jezelf, elk glas alcohol dat je minder drinkt dan normaal al winst is.

– Beperk het aantal gangen
Niemand verplicht je om een driegangenmenu te nemen. Je kunt er ook voor kiezen om het dessert over te slaan, maak keuzes en ga niet voor alles.

– De bekende boosdoeners
Denk hierbij aan stokbrood met kruidenboter, extra friet met mayonaise of een extra bolletje ijs. Vooral de hapjes vooraf zijn heel lekker! Alleen een stokbroodje met kruidenboter levert al snel 150 calorieën, neem in plaats een salade of wat groente.

Tip 2: eet tot je 80% vol zit

Deze tip kun je heel goed toepassen tijdens de feestdagen, wanneer je weinig invloed hebt op wat je gaat eten. Het is een effectieve manier om portiecontrole te hanteren. Je eet op gevoel en probeert te eten tot je voor 80% vol zit. Probeer hierbij goed naar je lichaam te luisteren, eet tot je geen trek meer hebt. Dit vergt enige oefening, maar kun je daarna vaker toepassen.

Stel jezelf de vraag: eet ik nu omdat ik écht honger heb of is het trek?

‘’Voel je niet verplicht om je bord leeg te eten.’’

Tip 3: zeg soms ook gewoon een keer nee!

Je hebt een duidelijk doel voor ogen en je wilt iets bereiken. Daar hoort soms ook bij dat je gewoon een keer nee tegen dingen zegt. Wil je op de lange termijn resultaat behalen zorg dan voor balans.

Tip 4: compenseer op een andere dag

Op de feestdag zelf kun je natuurlijk opletten. Een veelgebruikte en slimme manier is het verkleinen van andere maaltijden, zodat je wat extra speelruimte creëert. Dit kan je bijvoorbeeld eerder op de dag zelf doen of juist de dag ervoor of erna.

Hoe pak je dit aan?
Je kiest een aantal eetmomenten uit en die ga je verkleinen. Je gaat zo compenseren voor het diner tijdens kerstavond. Je neemt bijvoorbeeld die dag tijdens het ontbijt een klein bakje kwark met wat fruit (zonder muesli deze keer). Je neemt tijdens de lunch een broodje minder en je pakt dit keer geen koekje bij de koffie. Het draait hierbij om balans, zo kan je het diner met meer calorieën goed opvangen.

Tip 5: blijf lekker bewegen!

Een simpele maar effectieve tip die eigenlijk geen uitleg meer nodig heeft. Blijf ook tijdens de feestdagen gewoon lekker bewegen. De sportschool is wellicht gesloten, maar je kan voor de afwisseling ook gewoon een flinke wandeling maken. De calorieën die je verbrand, wegen dan weer op tegen de extra calorieën die je binnenkrijgt.

Eerlijk is eerlijk

Laten we eerlijk zijn, met de feestdagen ga je hoe dan ook meer eten en dus meer calorieën binnenkrijgen. Heb je de afgelopen periode hard gewerkt en wil je niet alles in het water gooien, probeer de schade dan gewoon te beperken.

Een jaar heeft 365 dagen
Geniet af en toe vooral en voel je niet schuldig de dag erna. Een jaar heeft 365 dagen en van alle dagen in het jaar zijn verreweg de meeste dagen gewone dagen. Je wordt niet zomaar dik van die ene dag, dat je toevallig iets te veel eet dan dat je had gewild. Je wordt te dik als je de overige 364 dagen van het jaar te veel eet en te weinig beweegt. Als je zondigt geniet er dan juist vooral van! Fijne feestdagen en geniet met mate.

“Er moet een goede balans zijn tussen gezond eten en genieten, dat is wat ons als mens gelukkig maakt.”


Online Diëtist | Sander Kluijtmans
Expertise in lichamelijke gezondheid: voeding, afvallen en gedragsverandering.

Wil jij nu starten met blijvend afvallen?

Categories: Afvallen

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *