fbpx

Als online diëtist zie ik vaak dat conditionering een grote rol speelt bij afvallen. Mensen hebben zin om te eten terwijl het lichaam daar helemaal geen behoefte aan heeft. Waar komt deze schreeuw om te eten eigenlijk vandaan?

Alles start met bewustwording

Afvallen start met bewustwording over de huidige gewoontes en eigen verantwoordelijkheid nemen. Vervolgens moet er worden ingezet op kennis, inzichten en vaardigheden voor het versterken van je gezondheid op de lange termijn. Dit hele proces leidt uiteindelijk tot het maken van gezondere voedingskeuzes.

“De sleutel tot verandering is bewustwording.”

Wat is conditionering?

Conditionering betekent in essentie dat iets aangeleerd is. Geconditioneerd gedag is aangeleerd gedrag. Er bestaan twee vormen van conditionering. 

1. Klassieke conditionering is het aanbieden van twee prikkels tegelijkertijd waardoor je ze met elkaar gaat associëren. Het bekendste voorbeeld hiervan is de hond van Pavlov. Pavlov heeft zijn hond aangeleerd dat hij eten krijgt bij het rinkelen van de bel. Na een tijdje begint de hond al te kwijlen bij het horen van de bel. Er is aangeleerd dat er bij een bepaalde stimulus (het horen van de bel) iets verwacht kan worden. Het lichaam reageert op de verwachte beloning (het eten). 

2. Operante conditionering zijn gedragingen die geassocieerd worden met bepaalde beloningen of straffen. Bij het vooruitzicht op een beloning is de kans groot dat je bepaald gedrag gaat vertonen en bij het vooruitzicht op een straf ga je bepaald gedrag juist vermijden. Bekende voorbeelden hiervan zijn dat je vroeger een lekker snoepje kreeg wanneer je braaf ging spelen en dat als je je bord niet leegat, je vroeger naar bed moest.

“Eet jij ook altijd een koekje bij de koffie of een toetje na het avondeten?”

Hoe conditionering een rol speelt

Conditionering speelt een grote rol in het eetgedrag van mensen. Iedereen is op een bepaalde manier geconditioneerd en de kunst is om hier inzicht in te krijgen. Aangeleerd gedrag is namelijk lastig te herkennen, maar voor een succesvol afvaltraject is het heel erg waardevol om hier al in een vroeg stadium bewust van te zijn.

Tijdens mijn 12 weken programma kom je erachter op welke manier je geconditioneerd bent en kijken we samen naar hoe we oude conditioneringen kunnen vervangen door gezonde gedragingen (herconditioneren).

Blijf je conditioneringen de vrije loop geven, dan zal je het gevoel krijgen dat je niet in controle bent. Het is dan makkelijk om de slachtofferrol aan te nemen, omdat bepaalde gedragingen automatisch verlopen. Wanneer jij je streefgewicht wil bereiken en behouden is het noodzakelijk om geconditioneerd gedrag aan te passen.


Online Diëtist | Sander Kluijtmans
Expertise in lichamelijke gezondheid: voeding, afvallen en gedragsverandering.

Wil jij nu starten met blijvend afvallen?


0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *