fbpx

Een keer zondigen is juist goed! Want zoals bij alles in het leven draait het bij voeding ook om een ‘gezonde’ balans. Die balans creëer je niet door structureel ongezonde keuzes te maken, maar die creëer je ook niet door juist obsessief gezonde keuzes te maken.

Wat is nu de ideale balans? En hoe vaak per week mag ik dan zondigen? De online diëtist gaat het je allemaal vertellen!

Waarom een keer zondigen zo goed is!

Wat is helaas veel terugzie in de praktijk is dat cliënten het ‘alles of niets’ principe hanteren. Het zal je vast en zeker ook niet onbekend voorkomen, want het is een veelvoorkomend probleem bij afvallen.

Alles of niets! Al na het eten van één ongezonde maaltijd, denken we vaak; ‘ik ben nu toch al slecht bezig geweest, dus de rest van de dag maakt ook niks meer uit’. We laten de boot compleet varen en voordat je het weet is de schade aanzienlijk en ben je terug bij af!

“Vanaf nu ga ik alleen nog maar gezond eten en sta ik mezelf niks lekkers meer toe! Een garantie voor falen.”

Alles of niets is écht een garantie voor falen!

Het leren accepteren en omarmen dat een keer zondigen goed en ook gewoon gezond is, is de sleutel tot succes tijdens een afvaltraject. Een keer zondigen kan namelijk op meerdere manieren goed zijn, zo kan het je weer opladen en frisse moed geven om door te gaan met gezond leven. Eten is zowel voedsel voor je lichaam als voor je geest, iets dat we beide nodig hebben. Het kan en mag ook zeker als beloning dienen, na hard werken genieten met mate is dan ook mijn favoriete devies. Wel wil ik stevig benadrukken dat er ook een risico in schuilt! Wanneer jij jezelf hier volledig bewust van bent en ook je saboterende gedachten onder controle hebt, hoef jij je hier geen zorgen over te maken.

“Als diëtist hou ik zelf ook van gezond en vooral lekker eten!”

Het draait allemaal om balans

Puntje bij paaltje en ja daar is hij weer; het draait allemaal om balans! Er moet een balans zijn tussen gezond eten en sporadisch genieten, dat is wat ons als mens gelukkig en gezond maakt. Hoe deze balans eruitziet is voor iedereen verschillend maar er zijn wel goede richtlijnen voor te geven.

Hanteer ten eerste de 80/20 regel. Dit is het principe dat je 80% gezond eet en daarnaast 20% ‘ongezond’. Hierdoor boek je al heel veel winst met het gezond eten, terwijl je zo nu en dan jezelf trakteert en wat plezier gunt met wat lekkers. Staat het fundament namelijk goed, dan heb je ruimte om een stapje naar links of naar rechts te maken.

Hanteer ten tweede de vuistregel van doordeweeks wat strenger en in het weekend wat losser te zijn qua gezond eten. Met beide regels creëer je een duidelijk speelveld voor jezelf waardoor je makkelijker binnen de lijntjes kleurt. Is het bijvoorbeeld heel de week goed gegaan, beloon jezelf dan in het weekend. Je laat natuurlijk niet alle teugels vieren, maar geniet met mate. Kies een lekkere maaltijd, pak een keer een snack of een lekker tussendoortje. Dit vergroot op de lange termijn de kans op een succesvol resultaat!

“Beloon kleine successen! Laat natuurlijk niet alle teugels vieren, maar geniet met mate.”

Vergeet dit niet!

Een jaar heeft 365 dagen! Geniet af en toe vooral en voel je de dag erna niet schuldig. Een jaar heeft 365 dagen en van alle dagen in het jaar zijn verreweg de meeste dagen gewone gezonde dagen. Je wordt niet zomaar dik van die ene dag, dat je toevallig iets te veel eet dan dat je had gewild. Je wordt te dik als je de overige 364 dagen van het jaar te veel eet en te weinig beweegt. Als je zondigt geniet er dan juist vooral van en waak ervoor dat je erin blijft hangen! 

Relativeren help: Het is de afgelopen week maar liefst 6x goed gegaan en 1x fout. Voordat ik begon met gezonder eten ging het 7x per week fout. Ik maak echt mooie vorderingen als ik kijk naar de winst die ik tot op heden al heb geboekt!

Blijvend een gezond gewicht hanteren

De overtollige kilo’s voor eens en altijd blijvend kwijtraken? Dat kan alleen maar door een gezond en gebalanceerd voedingspatroon die je de rest van je leven kunt volhouden. Heb je hulp nodig bij het vinden van dit voedingspatroon en een gezonde balans? Ik help je graag!


Online Diëtist | Sander Kluijtmans
Expertise in lichamelijke gezondheid: voeding, afvallen en gedragsverandering.

Wil jij nu starten met blijvend afvallen?

Categories: Voeding

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *