fbpx

Voor een optimale gezondheid is het belangrijk dat de vijf pijlers: voeding, beweging, slaap, mindset en ontspanning op elkaar zijn afgestemd en in balans zijn. In de huidige maatschappij is dit dan ook een hele opgave, we hebben vaak geen tijd meer om stil te staan bij alle aspecten. 

De relatie met afvallen

Als er een pijler uit balans is, dan heeft dat invloed op de andere pijlers. Voor een optimaal afvalproces is het van groot belang dat je in balans bent en de vijf pijlers op orde zijn. Ook hier geldt weer, wanneer het fundament niet goed is, het moeilijk is om gewenste doelen te behalen.

Je hormonen spelen een rol, maar een calorietekort blijft leidend

Hormonen spelen een rol bij het afvallen, ze regelen namelijk veel processen in je lichaam. Je eetpatroon, dagelijkse beweging, slaaproutine en stressniveau hebben allemaal invloed op de aanmaak van hormonen die bijdragen aan vetverbranding of vetopbouw. Eet je slecht, beweeg je weinig, stress je veel of slaap je slecht, dan heeft dat invloed op de aanmaak van hormonen die vet opslaan. Eet je goed, beweeg je voldoende, stress je weinig of slaap je goed, dan draagt dat juist bij aan de aanmaak van hormonen die vet verbranden. Echter, de reden dat je niet afvalt ligt niet bij je hormoonhuishouding. Er bestaat wel degelijk een relatie, maar de energiebalans is leidend.


Oefening: Hoe goed ben je in balans op de vijf pijlers van gezondheid?

1. Eet je gezond?

Een gezond voedingspatroon is het binnenkrijgen van de juiste hoeveelheid aan essentiële voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels, vitamines en mineralen. Wat ervoor zorgt dat het lichaam optimaal kan functioneren, denk hierbij aan je stofwisseling maar ook je hormoonhuishouding.

2. Beweeg je voldoende?
(hoeveel uur per werk en welke activiteiten)

Een groot deel van de bevolking beweegt nog steeds te weinig. Bewegen is gezond en houdt je fit. Regelmatige lichaamsbeweging heeft een aantal gunstige effecten. Volgens de Beweegrichtlijnen, dien je als volwassene minstens 150 minuten per week aan matige of zwaar intensieve inspanning te doen. Ook wordt spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen.

3. Slaap je genoeg?
(hoeveel uur gemiddeld per nacht)

Genoeg slaap is van groot belang voor je lichaam en geest. Volwassenen hebben gemiddeld 7-9 uur slaap per nacht nodig. De slaapbehoefte verschilt per persoon. Te weinig slaap kan serieuze consequenties hebben voor je gezondheid.

4. Heb je positieve energie en zo ja, hoe merk je dat?

Een positieve mindset zorgt voor de juiste basisemotie en het nemen van de juiste beslissingen. Integreer positief denken in je leven. Het zorgt ervoor dat je vrolijker, gezelliger en makkelijker in het leven staat. Ben wie je bent, kies je eigen koers en geloof in eigen kunnen.

5. Heb je voldoende ontspanning en zo ja, in welke vorm?

De balans tussen ontspanning en inspanning is erg belangrijk voor onze gezondheid. We worden tegenwoordig makkelijk mentaal overbelast, met stress en uiteindelijk lichamelijke klachten als gevolg.


Deze vijf pijlers vormen de basis voor een optimale gezondheid. Je leeft gelukkiger, langer en je hebt meer kwaliteit van leven. Hoe jonger je start met een gezonde levensstijl, hoe meer profijt je hiervan hebt gedurende je leven!

Tijdens het 12 weken programma staan we uitgebreid stil bij de vijf pijlers voor een optimale gezondheid. Klik hier voor meer informatie.

‘’Creëer altijd gezondheid eerst, wat zal dit je brengen op alle andere vlakken in het leven?’’ ― Sander Kluijtmans

Categories: Diëtist

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *