fbpx

Deze periode is uitermate geschikt om te starten met afvallen en gezonder eten! Ik hoor je al denken, waarom dan? Het is natuurlijk altijd van groot belang om goed voor jezelf te zorgen, maar vooral in tijden van stress, angst en onzekerheid is gezonde voeding cruciaal! Verbind, zoek steun en bereik samen meer dan alleen. Breng meer tijd door in de keuken en boek gezondheidswinst.

Zie deze periode dan ook als een kans om extra aandacht te besteden aan je fysieke en mentale gezondheid. Benieuwd wat ik voor je kan betekenen en wat er door de zorgverzekeraar wordt vergoed?

Een nieuwe situatie

Het RIVM-advies om zoveel mogelijk binnen te blijven heeft invloed op vele van ons. Er gaat nog maar 40% van de beroepsbevolking ‘gewoon’ naar het werk. De andere 60 procent werkt minder op locatie, thuis of helemaal niet. De kans is groot dat je dagritme en gewoontes anders zijn geworden, wat weer invloed heeft op je eetpatroon. Nu je meer thuis zit, heb je meer tijd en aandacht voor het eten, dit is dus een uitgelezen kans om je eetpatroon is onder de loep te nemen en structurele veranderingen door te voeren.

Een stressvolle periode

Stress zorgt ervoor dat je cortisolspiegel stijgt en dat veroorzaakt honger. Dit resulteert veelal in hunkering naar ongezond voedsel, waardoor je in een negatieve spiraal belandt. In tijden van stress, angst en onzekerheid is gezonde voeding dus van extra groot belang. Mijns inziens hoort een gezonde leefstijl altijd centraal te staan! Dit is het vertrekpunt voor een fijn en aangenaam leven.

Zorg voor verbinding

We zien op dit moment minder mensen, maar zien naaste juist meer. Een perfect moment om je emoties, verlangens en gezondheidsdoelen bespreekbaar te maken. Het is een tijd waarbij we juist dichter tot elkaar kunnen komen en waarbij we samen meer kunnen bereiken dan alleen. Zoek steun in je directe omgeving en kijk wat je hierin voor elkaar kan betekenen. Bekijk samen waar je op dit moment wel invloed op hebt en wat resulteert in een beter leven.

Met sporten word je fit, met voeding word je slank!

Door de maatregelen rondom het coronavirus zijn vele sportscholen gesloten en bewegen we minder. Gelukkig zien we online wel heel veel goede initiatieven op gang komen. Voldoende bewegen is belangrijk om fit te blijven, maar zoals de titel al verklapt word je pas écht slank in de keuken! We brengen nu veel tijd binnenshuis door, waardoor er de mogelijkheid ontstaat om meer uurtjes in de keuken door te brengen, benut deze kans. Met gezonde voeding, voldoende beweging, slaap en ontspanning zorg je voor een optimale weerstand en laat dat nu eens precies zijn wat je in deze tijd nodig hebt!

Zomer in aantocht

De zomer ligt weer in het verschiet en zoals elk jaar begin je vaak te laat. Blijvend en gezond afvallen is een lange termijn proces en daar kun je het beste zo vroeg mogelijk mee beginnen. Het begint al een aardige optelsom te worden, maar we gaan verder!

De gezondheidswinst is van onschatbare waarde!

Het is wijd en zijd bekend dat overgewicht een tal van gezondheidsrisico’s (welvaartziekten) met zich meebrengt. De gezondheidswinst die je boekt als je 5 – 10 % van je lichaamsgewicht blijvend kwijtraakt is gigantisch! Met een gezond gewicht zit je lekkerder in je vel. Je voelt je fitter, energieker, kunt gemakkelijker bewegen en je ontwikkelt meer zelfvertrouwen waardoor je krachtig in het leven staat. Het is echt zo; hoe we eten, de mate waarin we bewegen, de hoeveelheid slaap en ontspanning, bepalen hoe we ons gedurende de dag voelen.

“Slechts een kwart van de bevolking haalt de richtlijnen voor gezonde voeding en dan te bedenken dat dit voor een gemiddeld persoon is.”

Preventie is prioriteit nummer een

Het welbekende gezegde is van toepassing: ‘voorkomen is beter dan genezen’. Voorkom kosten wat kost dat je lichaamsgewicht toeneemt en dat er gezondheidsklachten ontstaan of juist verergeren! Een confronterende vraag; maar hoor jij in 2050 bij de 2/3 van de Nederlanders met overgewicht? Of maak je bewust de keuze voor een gezond gewicht?

Wat wordt er vergoed door de zorgverzekeraar?

Per jaar wordt er vanuit de basisverzekering drie uur dieetadvisering vergoed. Het gaat wel ten koste van het wettelijk eigen risico (€385,-). Bij mij als contractvrije diëtist betaal je de factuur eerst zelf. Vervolgens dien je deze in bij de zorgverzekeraar en krijg je veelal 50% vergoed. Check vooraf altijd even de polisvoorwaarden van je (aanvullende) zorgverzekering of er directe toelating zonder verwijzing gedeeltelijk wordt vergoed. Vraag voor de zekerheid altijd een verwijsbrief van de huisarts!

Wil je gezonder gaan eten en blijvend afvallen? Ik help je graag!


Online Diëtist | Sander Kluijtmans
Expertise in lichamelijke gezondheid: voeding, afvallen en gedragsverandering.

Wil jij nu starten met blijvend afvallen?

Categories: Diëtist

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *