fbpx

Wat is het effect van voeding op onze gezondheid?
Voeding en gezondheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en kunnen zowel in positieve als negatieve zin van invloed zijn op ons functioneren. Veel mensen hebben het niet vaak door, maar de voeding die we eten beïnvloed veel aspecten van ons leven. Wanneer iemand zich regelmatig uitgeput, somber, energieloos, of moe voelt, dan is het goed mogelijk dat het lichaam niet de juiste voeding krijgt die het nodig heeft.

Hoe behandel jij je auto? Is dat met liefde, passie en aandacht? Een ding is zeker, je gebruikt de juiste brandstof, anders begint hij al snel te stotteren. Je lichaam is eigenlijk net een auto. Het enige verschil is dat je een auto kunt vervangen en je lichaam niet. Je moet daar dus iets zuiniger op zijn!

“Hoe we leven, wat we eten en de mate waarin we bewegen, bepaalt voor een groot deel hoe we ons voelen gedurende de dag.”

Problematiek

Het probleem overgewicht
Meer dan de helft van de Nederlanders is momenteel te dik en daar komen elk jaar steeds meer mensen bij, een zorgwekkende trend. Overgewicht en obesitas betekent dat je te zwaar bent voor je lengte, er is dan te veel overtollig vet in het lichaam opgeslagen. Het ontstaat als de hoeveelheid energie die iemand binnenkrijgt via eten en drinken voor een langere tijd hoger is dan het lichaam verbruikt. Het is niet alleen vervelend, het brengt ook allerlei gezondheidsrisico’s met zich mee. Overgewicht vergroot de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, een hoge bloeddruk en rug- en gewrichtsklachten. Overgewicht kan ook psychologische gevolgen hebben zoals minder zelfvertrouwen, een negatief zelfbeeld en stress. Een slecht voedingspatroon is na roken de grootste risicofactor op overlijden.

“Wist je dat het al een flinke gezondheidswinst oplevert als je 5 – 10 % van je lichaamsgewicht kwijtraakt?”

We zijn gewoontedieren
We hebben het z’n allen steeds drukker en gezond eten schiet er dan als eerste bij in. We zijn gewoontedieren en maken per dag ongeveer 200 voedselkeuzes, waarvan zo’n 90% onbewust gebeurt. Op de vele onbewuste keuzemomenten van een dag, kiest het gros voor de gemakkelijkste optie. De grootste uitdaging is dan ook het doorbreken van ongezonde gewoontes, (zoals snackgedrag, kant-en-klaar eten of calorieën drinken) en omzetten in gezonder gedrag, want gemak dient de mens. Gezonde gewoontes leveren op de lange termijn het gewenste resultaat op.

“Het leven dat je leidt, is niets anders dan het resultaat van de gewoontes die jij ontwikkelt.”

De invloed van je omgeving
De leefomgeving heeft een sterke invloed op de mogelijkheid tot gezond gedrag. Of je als consument gezonde keuzes kunt maken, hangt natuurlijk af van de aanwezigheid van gezonde keuzes. Zo kan de leefomgeving gezond keuzegedrag stimuleren of juist belemmeren, helaas is het laatste het geval. Natuurlijk blijf jezelf altijd verantwoordelijk voor de keuze die je maakt, alleen is in onze obesogene omgeving (die mensen stimuleert om te veel te eten en daarnaast te weinig te bewegen) de gezonde keuze niet de makkelijkste keuze. Ook is de mate waarin jouw sociale omgeving gezond gedrag vertoont van grote invloed op jouw eigen voedingspatroon. De standaard wordt beïnvloed door wat je in je directe omgeving ziet.

In tijden van overvloed
Waar er vroeger schaarste was, heerst er nu overvloed. Dit resulteert erin dat we naast de ongezonde keuze ook te veel consumeren. Onze genen raken hiervan in de war. Als mens hebben we een onbewuste voorkeur voor de combinatie van zoet (immers aangeboren), zout en vet. Het is daarom geen verrassing dat we dit supertrio in veel bewerkt voedsel tegenkomen. We vinden het lekker en dat leidt gemakkelijk tot overeten.

Alles of niets
Als mens denken we vaak in een alles of niets principe. Na een keer een ongezonde maaltijd gegeten te hebben, denken we vaak; ‘ik ben nu toch al slecht bezig geweest, dus nu maakt het ook niks meer uit’. We laten de boot compleet varen en voordat je het weet ben je enkele dagen verder en is de schade aanzienlijk. Waar het om draait is dat er een balans is tussen gezond eten en met mate genieten (80/20 principe), dat is wat ons als mens gelukkig en gezond maakt.

Kansen

Wat is nu echt een gezond voedingspatroon?
Een gezond voedingspatroon is het binnenkrijgen van de juiste hoeveelheid aan voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels, vitamines en mineralen. In de praktijk moeten voedingsstoffen nog vertaald worden naar voedingsmiddelen, maar daar is een diëtist voor!

“Slechts een kwart van de bevolking haalt de richtlijnen voor gezonde voeding en dan te bedenken dat dit voor een gemiddeld persoon is.”

Een veelzijdige diëtist
Een diëtist is een deskundige op het gebied van voeding en alles wat met voeding te maken heeft. Voeding heeft meer invloed op je gezondheid en psychisch welzijn dan de meeste mensen beseffen. Een diëtist kan je helpen bij het aanpassen van voedings- en dieetgewoonten. Omdat je wilt afvallen, gezondheidsproblemen wilt helpen tegengaan of gewoon gezonder wilt eten om energieker door het leven te gaan.

Hoe val ik gezond af?
Wil je blijvend een gezond gewicht? Ga minder eten, gezonder eten en meer bewegen. Kies voor een verantwoord eetpatroon, waarbij je geleidelijk afvalt en toch alle voedingsstoffen binnen krijgt.

Bij voeding draait het om balans
Geen dieet, maar een permanent gezonde levensstijl, dat is waar het om draait! Het klinkt cliché, maar het draait om balans. Er moet een balans zijn tussen gezond eten en genieten, dat is wat ons als mens gelukkig en gezond maakt. Als diëtist hou ik zelf ook van gezond en vooral lekker eten! Maar nee, gezond eten komt niet uit een raam en wordt niet met een brommer gebracht.

“Ik ben er heilig van overtuigd dat gezond eten van groot belang is bij het jong en fit houden van je lichaam.”

Hoe zorg ik voor een succesvolle vertaling naar de praktijk?
Het is simpelweg niet mogelijk om heel veel veranderingen in een keer door te voeren. Om maximaal resultaat te behalen en het toegankelijk en toepasbaar te maken, ga ik altijd stap voor stap te werk. We gaan samen op zoek naar de juiste balans tussen de verschillende pijlers en werken naar een voor jou realistisch doel toe. Ieder mens is uniek en dit blijft dan ook maatwerk. Uiteindelijk draait het om een duurzaam resultaat en het gewenste gedrag moet levenslang vol te houden zijn.

Hoe ik je kan helpen!
In 12 weken tijd leer je de handvatten voor een levenslang gezond voedingspatroon! We gaan samen op zoek naar de juiste balans, die jij de rest van je leven kunt volhouden. Met een effectief en praktisch programma werken we naar een realistisch doel toe. Om heel eerlijk te zijn, nee een duurzame leefstijlverandering is niet makkelijk! Het is een proces van vallen en opstaan, vaardigheden verbeteren en evalueren. Maar na verloop van tijd worden nieuwe gewoontes een automatisme en val je blijvend kilo’s af!


Online Diëtist | Sander Kluijtmans
Expertise in lichamelijke gezondheid: voeding, afvallen en gedragsverandering.

Wil jij nu starten met blijvend afvallen?