fbpx

Bij iedere gedragsverandering komen er momenten van terugval in oude gewoontes. Zie het als een perfect leermoment om uiteindelijk sterker in je schoenen te staan. Het risico op terugval is het grootste als we in zogenoemde ‘hoogrisicosituaties’ komen. Hier ligt ook altijd een trigger aan ten grondslag. Welke momenten van terugval ervaar jij tijdens het afvallen en wat zijn de waarschuwingssignalen die eraan voorafgaan? 

“Welke momenten van terugval heb je in het verleden gehad?”

Hoogrisicosituaties kunnen zijn:

1. Negatieve gevoelens (zoals frustratie, boosheid, eenzaamheid, verdriet en angst)
2. Conflicten met anderen (problemen in een relatie op het werk of privésfeer) 
3. Situaties met sociale druk (mee-eten en meedrinken)
4. Positieve gevoelens (zoals een moment van vreugde, weekend en vakantie)

Welke hoogrisicosituaties komen bij jou vaak voor?

Wanneer je voor jezelf geen duidelijke oplossing hebt in hoogrisicosituatie zal je terugvallen in oude gewoontes. In eerste instantie leidt dit tot een eenmalige uitglijders, maar dit maakt de kans op toekomstige uitglijders groter! Je ervaart tijdens de eerste terugval namelijk schuld en schaamte, wat op zijn beurt weer kan leiden tot het regelovertreding-effect (ik ben nu toch al slecht bezig geweest, dus dan kan dit er ook nog wel bij).

“Bij gedragsverandering hoort terugval in oude gewoontes er nou eenmaal bij. Zie het als hobbels in de weg, welke nodig zijn om je nieuwe bestemming te bereiken.”

Iedereen is weer gevoelig voor andere hoogrisicosituaties. De kracht ligt hem erin om dit voor jezelf glashelder te krijgen. Bewustwording is ook hier weer de eerste stap naar een betere uitkomst. Vervolgens is het interessant om te weten welke trigger ervoor zorgt dat bij jou het geweer daadwerkelijk afgaat? Ook is het interessant om erachter te komen waarom het vooraf bedachte plan veelal in de prullenbak eindigt tijdens een hoogrisicosituatie.

“Vooral in het begin van een afvalproces is het verstandig om moeilijke situatie tijdelijk te vermijden, maar ermee leren omgaan is noodzakelijk om op lange termijn succesvol te zijn.”

Herken waarschuwingssignalen

Je weet nu precies in welke situaties jij de fout in gaat, maar wat moet je hier nu mee? Tijdens een veranderproces is bewustwording altijd de eerste stap. Als je precies weet wat jouw hoogrisicosituaties zijn, kun je je vervolgens gaan wapenen. Maar hoe ontsnap je aan een hoogrisicosituatie en hoe buig je een hoogrisicosituatie vervolgens om?

Het is goed om te weten dat voordat je in een hoogrisicosituatie beland, er altijd waarschuwingssignalen (triggers) aan vooraf gaan. De naam zegt het eigenlijk al, het zijn signalen die je waarschuwen dat een terugval op de loer ligt. Wanneer je jouw waarschuwingssignalen helder hebt, kun je op tijd ingrijpen en een terugval voorkomen. Het is bijvoorbeeld lastiger wanneer je al gestrest bent om je eetgedrag te controleren, dan wanneer je al vroegtijdig ingrijpt.

Voorbeelden van waarschuwingssignalen:
– Slecht geslapen
– Spanning of stress
– Te veel moeten van jezelf
– Minder bewegen
– Minder zin in sporten doordat je te druk bent (andere prioriteiten)
– Onregelmatig eten (minder structuur of maaltijden overslaan)
– Snacks in huis halen
– Hunkering naar lekkernijen
– Ontevreden over je uiterlijk
– Jezelf niet accepteren
– Vaker last van irrationele en negatieve gedachten, zoals “Ik ben niet goed genoeg of Ik ben een faalhaas.”

Wat zijn jouw waarschuwingssignalen vooraf?

Terugvalmomenten omvormen

Het is natuurlijk niet mogelijk om dergelijke hoogrisicosituaties altijd te vermijden. Het is juist de kunst om hier goed mee om te leren gaan. Het grote voordeel is dat het nooit bij één waarschuwingssignaal blijft. De vraag die nu overblijft is, wat kan ik doen en wat moet ik nog leren? Concreet, welke vaardigheden moet je nog ontwikkelen?

Pak eerdere hoogrisicosituaties erbij en beschrijf jouw plan om met deze situaties om te gaan in één zin. Als … (beschrijf de hoogrisicosituatie), dan …

Afvallen en opstaan

Bij iedere gedragsverandering hoort vallen en opstaan er nou eenmaal bij, hierdoor ga je uiteindelijk steeds beter fietsen! Ook tijdens het afvallen is het belangrijk om te leren van ‘het vallen’. Wanneer jij juist omgaat met momenten van terugval en je lering hieruit trekt zal het afvallen en gezonder eten je steeds makkelijker afgaan.

“Wanneer een hoogrisicosituatie niet leidt tot een terugval groeit je zelfvertrouwen en kun je er de volgende keer beter mee omgaan.”

Tijdens mijn 12 weken programma snijden we bovenstaande onderwerpen al licht aan. Om terugval daadwerkelijk de kop in te drukken heb ik speciaal een verdiepend vervolgprogramma ontwikkeld. Wil jij nu voor eens en altijd blijvend afvallen? Ik help je graag!


Online Diëtist | Sander Kluijtmans
Expertise in lichamelijke gezondheid: voeding, afvallen en gedragsverandering.

Wil jij nu starten met blijvend afvallen?


0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *