fbpx

De hunkering naar ongezond eten, wie kent het niet? Het intense verlangen naar een stuk chocolade of een zak chips wat ineens opkomt. Je kan het niet weerstaan en moet het NU hebben!

Tijdens het afvallen zal je vele hunkeringen de kop moeten indrukken, maar hoe doe je dit precies? En hoe moet je een hunkering eigenlijk zien?

Wat is een hunkering?

Een hunkering kan worden gezien als een intens verlangen naar iets. Je moet het NU hebben! Veelal wordt een hunkering opgewekt door het daadwerkelijk zien van ongezond eten. Het mooie aan een hunkering is dat het een golf is die komt en gaat. Het is echt tijdelijk, wanneer je er niet aan toegeeft, verdwijnt het ook snel weer. Probeer uit de tijd te stappen en leid je gedachten af. Een hunkering is namelijk zelden het gevolg van een diepe wens om daadwerkelijk iets ongezonds te eten, onthoud dat goed!

“Een hunkering kan altijd opkomen. Zie het als een golf die komt en ook weer gaat.”

Kortstondig trek, geen honger!

‘Echt honger hebben’ is dat je op het moment zelf vaak wat flauw voelt en je geregeld een knorrend geluid in je maag hoort. Bij een hunkering heb je veelal zin en ‘onweerstaanbare’ trek in wat lekkers. Het kan zijn dat je in een bepaalde situatie ook juist gewend bent om iets ongezonds eten. Als voorbeeld, je associeert ’s avonds televisiekijken met wat lekkers eten.

Wat te doen op het moment van een hunkering?

Ook hierbij geld, oefening baart kunst. Wanneer het je lukt om meerdere keren niet toe te geven aan een hunkering, het je steeds makkelijker afgaat. Wat bijvoorbeeld fantastisch kan werken bij een hunkering ’s avonds laat is om gewoon je tanden te gaan poetsen. Zorg ervoor dat je voor elk scenario een ‘als dan plan’ hebt klaarliggen.

‘Als ik ‘s avonds voor de televisie een hunkering krijg, dan…?’

Stel jezelf de volgende vragen

1. Wanneer was jouw laatste moment van hunkering? 
2. Wat gebeurt er met je tijdens zo’n golf van hunkering? Wat voel en denk je?
3. Wat zijn voor jou goede manieren om tijdens een hunkering afleiding te zoeken?

Enkele voorbeelden van afleiding:
– Je beslissing uitstellen, wil je het op een later moment nog?
– Afleiding zoeken, ga even wat anders doen. Iets waar je helemaal in op kan gaan, zodat je niet meer aan eten denkt
– Ademhalingsoefening
– Drink een glas water, kopje thee of koffie (of een ander caloriearm drankje)
– Pak een kauwgom
– Pak snackgroente (caloriearm)

‘Als ik ‘s avonds voor de televisie een hunkering krijg, dan ga ik mijn tanden poetsen.’

Het resultaat

Op het moment van ‘het voelen van een hunkering’ denken we vaak dat het dan al te laat is! Maar ook dan is er nog een mogelijkheid om van de ongezonde handeling af te zien. Maak de momenten van hunkering inzichtelijk en zorg dat je een duidelijk plan hebt.

Vergeet niet dat jij altijd het heft in eigen handen hebt. Jij hebt de regie over jouw eigen leven. Jij maakt de keuzes!

Probeer met de bovenstaande stappen je volgende hunkering om te buigen naar een positieve uitkomst. Kom je er zelf niet uit en heb je hulp nodig om de eerste stap te zetten bij je moeilijke momenten? Ik help je maar al te graag!

“Jouw lichaam is een weerspiegeling van de keuzes die jij maakt.”


Online Diëtist | Sander Kluijtmans
Expertise in lichamelijke gezondheid: voeding, afvallen en gedragsverandering.

Wil jij nu starten met blijvend afvallen?


0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *