fbpx

Wat zijn nu de zes grootste problemen bij afvallen en gezonder eten? Als online diëtist geef ik maar al te graag nuttige inzichten en concrete oplossingen waar jij écht iets aan hebt!

Probleem 1: We leven in tijden van overvloed

Waar er vroeger schaarste was, heerst er nu overvloed. Dit resulteert erin dat we naast de ongezonde keuze ook te veel consumeren. Onze genen raken hiervan in de war. Als mens hebben we een onbewuste voorkeur voor de combinatie van zoet (immers aangeboren), zout en vet. Het is daarom geen verrassing dat we dit supertrio in veel bewerkt voedsel tegenkomen. We vinden het lekker en onze hersenen geven een beloning bij het consumeren ervan. Deze combinatie leidt gemakkelijk tot overeten.

Probleem 2: We weten niet wat goed voor ons is

Helaas weten vele van ons nog steeds niet wat een gezond en gebalanceerd voedingspatroon inhoudt. Het ontbreekt ons aan kennis en vaardigheden om de voedseladviezen van de Gezondheidsraad op te volgen.

In de supermarkt schreeuwen duizenden producten om aandacht en vliegen de gezondheidsbeloftes je om de oren, maar helaas is het tegendeel vaak waar. Wat te denken van zuiveldrankjes boordevol suiker? Het gros van de producten in de supermarkt zijn ongezonde keuzes, we spreken hier van de welbekende ultra-processed foods. Deze worden nog steeds in groten getale geconsumeerd, omdat ze lekker, gemakkelijk, lang houdbaar en goedkoop zijn.

Ook leven we in een wereld vol voedselhypes. De ene voedselhype is nog niet gepasseerd of de andere is er alweer. Geen suiker, geen brood, vermijd gluten, superfoods, eet geen vlees meer en ga zo maar door. Je wordt als consument constant op het verkeerde been gezet en ziet vaak door de bomen het bos niet meer. Voedselhypes zullen komen en gaan, alleen wordt de wereld van voeding zo een onduidelijke wereld, duidelijkheid is gewenst!

Probleem 3: Onbewust gewoontegedrag

We hebben het z’n allen steeds drukker en gezond eten schiet er dan als eerste bij in. We zijn gewoontedieren en maken per dag ongeveer 200 voedselkeuzes, waarvan zo’n 90% onbewust gebeurt. Op de vele onbewuste keuzemomenten van een dag, kiest het gros voor de gemakkelijkste optie. De grootste uitdaging is dan ook het doorbreken van ongezonde gewoontes, (zoals snackgedrag, kant-en-klaar eten of calorieën drinken) en omzetten in gezonder gedrag, want gemak dient de mens. Gezonde gewoontes leveren op de lange termijn het gewenste resultaat op.

“Het leven dat je leidt, is niets anders dan het resultaat van de gewoontes die jij ontwikkelt.”

Oplossing 1: Start met bewustwording

Afvallen start bij bewustwording over de huidige patronen en gewoontes. Vervolgens moet er worden ingezet op het versterken van bewustzijn, kennis en inzichten van mensen voor het versterken van de gezondheid op de lange termijn. Er moet tijd en energie gestoken worden in het overbrengen van kennis en het aanleren van vaardigheden die men stimuleert om gezondere voedingskeuzes te maken.

Oplossing 2: Het creëren van nieuwe gewoontes

Een gezond voedingspatroon gaat of staat door op consistente wijze de juiste en verantwoorde keuzes te maken. Dit resulteert in het binnenkrijgen van de juiste hoeveelheden aan essentiële voedingsstoffen. Wat ervoor zorgt dat het lichaam optimaal kan functioneren, denk hierbij aan je stofwisseling maar ook je hormoonhuishouding.

Bij een verandering speelt gewoontegedrag een essentiële rol. Een keer ander gedrag vertonen, zoals het eten van een gezond ontbijt is niet genoeg om een blijvende verandering te realiseren. Om blijvend te veranderen, moeten we streven naar nieuwe gewoontes die je kunt volhouden. Ze moeten je zo min mogelijk moeite gaan kosten. Maar juist dat is ingewikkeld, we kiezen namelijk het liefst voor de automatische piloot. Ons brein is namelijk ingericht op het automatisch herhalen van gedrag dat werkt en weinig moeite kost, zo ontstaat gewoontegedrag.

Oplossing 3: Wat is nu écht gezond voor je (essentiële voedingsstoffen)

Een gezond voedingspatroon is het binnenkrijgen van de juiste hoeveelheid aan voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels, vitamines en mineralen. In de praktijk moeten voedingsstoffen nog vertaald worden naar voedingsmiddelen, maar daar is een diëtist voor! Een optimaal en gezond voedingspatroon is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar met deze richtlijnen bouw je een sterk fundament.

“Slechts een kwart van de bevolking haalt de richtlijnen voor gezonde voeding en dan te bedenken dat dit voor een gemiddeld persoon is.”

Probleem 4: Invloeden vanuit onze leefomgeving

De leefomgeving heeft een sterke invloed op de mogelijkheid tot gezond gedrag. Of je als consument gezonde keuzes kunt maken, hangt natuurlijk af van de aanwezigheid van gezonde keuzes. Zo kan de leefomgeving gezond keuzegedrag stimuleren of juist belemmeren, helaas is het laatste het geval. Natuurlijk blijf jezelf altijd verantwoordelijk voor de keuze die je maakt, alleen is in onze obesogene omgeving (die mensen stimuleert om te veel te eten en daarnaast te weinig te bewegen) de gezonde keuze niet de makkelijkste keuze. Ook is de mate waarin jouw sociale omgeving gezond gedrag vertoont van grote invloed op jouw eigen voedingspatroon. De standaard wordt beïnvloed door wat je in je directe omgeving ziet.

Probleem 5: ‘Alles of niets’ denken

Als mens denken we vaak in een alles of niets principe. Na een keer een ongezonde maaltijd gegeten te hebben, denken we vaak; ‘ik ben nu toch al slecht bezig geweest, dus nu maakt het ook niks meer uit’. We laten de boot compleet varen en voordat je het weet ben je enkele dagen verder en is de schade aanzienlijk. Waar het om draait is dat er een balans is tussen gezond eten en met mate genieten (80/20 principe), dat is wat ons als mens gelukkig en gezond maakt.

Probleem 6: Een dieet volgen is geen oplossing

Veel mensen houden een afvaldieet niet lang vol, omdat het vaak te streng, te eenzijdig of te onpraktisch is. Bovendien is gewichtsverlies meestal niet blijvend, omdat er geen permanent gezond voedingspatroon wordt aangeleerd. Het bekende jojoën is aan de orde van de dag. Vaak eindigen mensen nog met een hoger gewicht, dan het oorspronkelijke gewicht.

Oplossing 4: Laat je sociale omgeving meewerken

Het is belangrijk om te bedenken welke invloeden je huidige omgeving op jou als persoon heeft. Word je gestimuleerd of zijn er veel beperkende factoren aanwezig die jou tegenhouden om je streefgewicht te bereiken? Wanneer we willen afvallen is het daarom essentieel om onze omgeving te beoordelen op positiviteit en negativiteit of eventueel neutraliteit. Het zal je vast niet verbazen dat jij het meeste resultaat zal bereiken wanneer je gelijkgestemden om je heen hebt die je uitdagen en aanmoedigen om jezelf op voeding- en beweeggebied te verbeteren.

“Je wordt het gemiddelde van de vijf mensen om je heen.”

Oplossing 5: Het vinden van de ideale balans

Zoals bij alles in het leven draait het ook bij voeding om de balans. Hoe je de ideale balans creëert is voor iedereen verschillend. Dit doe je niet door links te gaan en structureel ongezonde keuzes te maken, maar ook niet door rechts te gaan en obsessief gezonde keuzes te maken. Ga hierin op zoek naar de juiste middenweg. Waar het om draait is dat er een balans is tussen genieten en gezond eten, dat is wat ons als mens gelukkig en gezond maakt.

Oplossing 6: De lange termijn wint

Tijdens mijn begeleiding zal de focus liggen op een duurzame gedragsverandering. Waarbij we onder anderen kijken naar de innerlijke drang en het bevorderen van je discipline en mindset (volhardendheid en doorzettingsvermogen), want oefening baart kunst geldt ook op het gebied van voeding.

Gewoontes worden er door discipline zodanig ingesleten dat je er op een gegeven moment niet meer bij nadenkt. Daarnaast wordt aandacht besteed aan interne attributie, wat betekent dat jezelf verantwoordelijk bent voor mislukkingen en de overtuiging creëert, dat je het de volgende keer beter gaat doen. Geloof en vertrouwen spelen hierbij een cruciale rol. Een duurzame gedragsverandering heeft tijd nodig en gaat gepaard met vallen en opstaan.

Een hele lijst en dit kan overweldigend zijn! Probeer zoals bij elke verandering in het leven alles stap voor stap aan te pakken. Kom je er zelf niet uit? Tijdens mijn 12 weken programma lossen we bovenstaande problemen op en werken we samen toe naar je streefgewicht.


Online Diëtist | Sander Kluijtmans
Expertise in lichamelijke gezondheid: voeding, afvallen en gedragsverandering.

Wil jij nu starten met blijvend afvallen?

Categories: Afvallen

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *