fbpx

Tja, we zijn gewoontedieren. Onze huidige situatie is eigenlijk heel comfortabel. We ervaren gemak, gewoonte en genot tegelijkertijd. Willen we dit keer echt succes boeken, dan moeten we onze gewoontes gaan veranderen en dat is niet zo makkelijk dan dat het lijkt.

Een gewoonte doorbreken

Bij een verandering speelt gewoontegedrag een essentiële rol. Een keer ander gedrag vertonen, zoals het eten van een gezond ontbijt is niet genoeg om een blijvende verandering te realiseren. Om blijvend te veranderen, moeten we streven naar nieuwe gewoontes die je kunt volhouden. Ze moeten je zo min mogelijk moeite gaan kosten. Maar juist dat is ingewikkeld, we kiezen namelijk het liefst voor de automatische piloot. Ons brein is namelijk ingericht op het automatisch herhalen van gedrag dat werkt en weinig moeite kost, zo ontstaat gewoontegedrag.

Een verandering is in het begin niet leuk

Gedragsverandering wordt belemmerd door onze sterke neiging om ongemak en pijn te vermijden. Dit belemmert in veel gevallen onze motivatie om te leren, experimenteren en veel andere vormen van verandering, zo ook gezonder gaan eten. Op lange termijn kun je enorm veel voordelen hebben van een gezond eetpatroon. Helaas heeft het vaak op korte termijn dus wat nadelen, omdat er veranderingen plaatsvinden die je eigenlijk helemaal niet zo leuk vindt. Dit levert dus al snel een conflict op tussen je oude en nieuwe gedrag. Ben je hiervan bewust en bereid je goed voor. Dan is de kans kleiner dat je terugvalt in je oude gewoontes.

Het aantal dagen

Er is helaas geen gouden regel voor het aantal dagen of het aantal keer dat je een nieuwe gewoonte hebt uitgevoerd, voordat het vast in je systeem zit. Een nieuwe gewoonte aanleren hangt af van hoe consistent je bent in je nieuwe gedrag, hoeveel plezier je ervaart in je nieuwe gedrag en welke beloningen je inbouwt.

Nieuwe gewoontes uitvoeren

Het is dus nog niet zo makkelijk om nieuwe gewoontes te gaan aanleren. Stel een duidelijk plan op en ga je nieuwe en gewenste gedrag m.b.t. voeding uitproberen en bijstellen waar nodig. Zo verdwijnen je oude gewoontes langzaam uit je systeem en overschrijf je ze met nieuwe sterkere gewoontes!

Hulp nodig voor blijvende gedragsverandering?

Klik hier voor meer informatie.

‘’Als het makkelijk was om gezond te eten, zou iedereen dat wel doen.’’ ― Sander Kluijtmans


0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *