fbpx

Het coronavirus verspreidt zich gestaag over Nederland en is daarmee gespreksonderwerp van de dag. Er zijn verschillende hygiënemaatregelen die we moeten nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, maar een specifieke behandeling tegen het virus is er tot op heden nog niet. Feit is wel dat met een gezond voedingspatroon ons lichaam beter bestand is tegen virusinfecties, zoals het coronavirus!

Het begint met een goede weerstand

In de winter is er niet voor niets veel aandacht voor een goede weerstand, omdat de kans om een virus (griep) op te lopen groter is. Wanneer je een goede weerstand hebt, hoef je je wat betreft het coronavirus geen zorgen te maken om eigen gezondheid. Maar wat is een goede weerstand eigenlijk en hoe kan je deze verbeteren? Gezonde voedingsstoffen (vitamines en mineralen) helpen je de weerstand te verhogen. Je immuunsysteem wordt gewoon ontzettend blij van een gezond voedingspatroon!

Een sterk immuunsysteem (afweer)

Wanneer een pathogeen, zoals een virus of een bacterie ons lichaam binnendringt is het cruciaal dat ons immuunsysteem op een adequate manier reageert. Het is de taak van het immuunsysteem om ziekteverwekkers direct te signaleren om ze vervolgens te elimineren. Een sterk immuunsysteem is dus essentieel in de strijd tegen het coronavirus! De basis van een sterk immuunsysteem begint met een gezonde darmflora, welke op zijn beurt weer gezonde voeding nodig heeft. 

Een gezond voedingspatroon is dagelijks:

✔ Minimaal 250 gram groente (streef naar 500 gram!)
✔ Minimaal 200 gram fruit (2 stuks)
✔ Volkoren graanproducten en aardappelen (5 porties)
✔ Peulvruchten (2 porties)
✔ Vis, onbewerkt vlees of ei (1 portie)
✔ Zuivel en/of zuivelvervangers (2/3 porties)
✔ Minimaal 15 gram ongezouten noten (klein handje)
✔ Minimaal 15 gram zaden (klein handje)
✔ Zachte en/of vloeibare (bereidings)vetten
✔ Kruiden en specerijen
✔ Minimaal 2 liter vocht

Zorg goed voor jezelf

Het is wellicht een open deur, maar zorg goed voor jezelf! Zorg dagelijkse voor gezonde voeding, voldoende beweging/sport, 7-9 uur slaap, ontspanning en een goede hygiëne. Zo zorg je ervoor dat ons lichaam beter bestand is tegen virusinfecties, zoals het coronavirus! Volg verder de adviezen van het RIVM op en denk aan je medemens.


Online Diëtist | Sander Kluijtmans
Expertise in lichamelijke gezondheid: voeding, afvallen en gedragsverandering.

Wil jij nu starten met blijvend afvallen?

Categories: Diëtist

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *